Zangles

 

Wat leer je:

 

  1. Hoe je stem op de goede plek komt en blijft.
  2. Hoe je je adem en lichaam gebruikt.
  3. Hoe je je zelfbewustzijn en je hersens gebruikt.
  4. Hoe je studeert.
  5. Hoe je de muziek vertolkt die bij je stemtype past.
  6. Hoe het is om meerstemmig te zingen.
  7. Hoe je omgaat met zenuwen.
  8. Hoe je je presentatie kunt verbeteren op het podium.

 

Hoe verloopt een les:

 

  1. Even een praatje want hoe je je voelt is van invloed op je stem.
  2. Waar heb je nu behoefte aan, dan kunnen we daaraan werken.
  3. Inzingen en oefeningen bij de piano.  Zo krijg ik inzicht in je probleem en laat ik je voelen, horen en zien om het te verbeteren. Ik doe het voor.
  4. Aan een lied werken met de geoefende techniek: de noten, interpretatie, techniek, uitspraak.
  5. Uitleg over hoe je thuis kunt studeren.

 

Ik geef les vanuit de klassieke traditie. We beginnen met antieke aria’s. Ik put uit mijn eigen repertoire van uiteenlopende componisten in verschillende talen. Als je al wat meer aan kunt werken we aan opera- of oratoriumrepertoire. Naar behoefte verkennen we andere stijlen die bij jou en bij je stemtype passen.

Daarnaast kunnen we de muziek die je zelf mee brengt gebruiken als startpunt. Want daar ligt je gevoel, en dus ook je stem.

Ik gebruik meerstemmige a capella liedjes uit de wereldmuziek om gewoon even lekker samen te zingen en los te komen.

Ik ben creatief maar geen pianist.  Met een paar vingers geef ik de toon aan. Het voordeel van zingen zonder pianobegeleiding is dat je gaat vertrouwen op je eigen oren, je muzikale voorstelling en ritmegevoel. We gebruiken zo nodig ook begeleidingsbanden of ik regel een les met pianist.

Als de tijd rijp is om voor publiek te zingen gaan we samen naar een open podium in Utrecht of Amsterdam. Zo werken we aan je podiumpresentatie en je performance. Voor popzangers werk ik ook aan adem en stemtechniek, interpretatie en microfoontechniek. Geen noten kunnen lezen hoeft geen probleem te zijn om toch te leren zingen.

 

Reacties collegas & leerlingen:

Erik Janse, tenor en lid van het koor van de Nederlandse Opera: “Helene wat heb je dat knap gedaan, die Carmen! Bravo, het was heel leuk om er met je aan te werken”

Margreet Nieuwland, ensemblezangeres: “Mag ik zeggen dat ik je aanpak deskundig, ervaren en fijn vind. Je doorzag meteen mijn probleem met loslaten en ontspannen en je hebt me nu al veel informatie en handvaten gegeven die me verder helpen.

Voorbeeld zang